Remigijus Šimašius

neBlogas laisviems ir atsakingiems žmonėms

Gavau kadencijos pratęsimą

Tai, kad šiuo metu esu politikas – tai dėl noro realizuoti save ir savo idėjas. Noriu nuveikti „kažką tokio“, pakovoti, kad žmogui būtų laisviau ir geriau. Džiaugiuosi kai pavyksta, nervinuosi kai susimaunu ar tiesiog nepavyksta pramušti aptrupėjusios, suskeldėjusios, bet vis tik gelžbetoninės sąstingio sienos.

Daugiau kaip pusę metų esu nebe ministras, o Seimo narys opozicijoje. Tačiau džiaugiuosi, kad tam tikroje srityje esu tarsi gavęs kadencijos pratęsimą – kai kurie gerokai Seime pagulėję įstatymai (nes buvo „svarbesnių“ darbų) pagaliau priimti. Džiugu, kad priimti, apmaudu, kad su uždelsimu, ir nebegalėsiu pats tiesiogiai užtikrinti sklandaus realizavimo.

Pasidžiaugsiu, kad beveik visi (išskyrus kai kuriuos personalinius) pateikti ar priimti Teisingumo ministerijos rengti projektai Seime buvo dar mano inicijuoti (iš 60 priimtų, skaičiuojant su visais lydinčiaisiais – 54). Kas tai per naujovės?

Savo išvaizdžią darbų ataskaitą buvau pateikęs kadencijos pabaigoje. O čia toks kaip ir pratęsimas (gal ne toks vizualiai gražus, bet, manau, aktualus) – apie darbų realizavimą jau pasikeitus Vyriausybei.

Kas jau priimta

Civilinio proceso kodekso pakeitimo ir papildymo įstatymas nustato, kad elektroninės formos procesiniai dokumentai, pateikti teismui elektroninių ryšių priemonėmis yra tokios pačios galios, kaip ir fiziškai pateikti ir pasirašyti.

paštas

Elektronizuojant teismų darbą pašto dėžutes keičia patogesni ir skaidresni bendravimo būdai.

Civilinio kodekso 2.46, 2.70, 2.106, 2.108 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas supaprastina neveikiančių juridinių asmenų likvidavimą.

Nemažas juridinių asmenų registre įregistruotų juridinių asmenų skaičius daugybę metų neteikia finansinės atskaitomybės dokumentų, neatnaujina savo duomenų, nerandami savo buveinių adresais. Tokių juridinių asmenų administravimas ir jų likvidavimas teismine tvarka brangiai kainuoja, o verslo patogiai negalintys uždaryti žmonės irgi yra tarsi spąstuose.

Pradėjus juridinių asmenų likvidavimo procedūras, daugelyje atvejų jų negalima baigti, nes juridiniai asmenys būna skolingi valstybei, tačiau turto neturi. Todėl jie, net ir turėdami likviduojamo juridinio asmens statusą, iš registro neišregistruojami daugelį metų, nes, norint tai padaryti  i, reikia pateikti pažymą apie juridinio asmens atsiskaitymą su biudžetais ir kitais fondais. Priėmus įstatymą atsisakoma tokių juridinių asmenų likvidavimo teisminės tvarkos.

Minėtus juridinius asmenis Juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva likviduos likvidatoriumi paskirta Vyriausybės įgaliota institucija. Svarbiausia – tai bus greičiau, pigiau, paprasčiau (labai mano mėgiama triada…).

23

kai ant verslo tenka pakabinti spyną ir pradėti iš naujo, tai bus galima padaryti greičiau, pigiau ir paprasčiau.

220px-Richard_Webster_Vanity_Fair_26_May_1883

(Richard Webster Vanity Fair 1883)

Advokatūros įstatymo pakeitimo įstatymas panaikina absoliutų draudimą advokato veiklos reklamai. Taip pat leidžia įgyti Lietuvos advokato vardą ar verstis advokato praktika ir kitos Europos Sąjungos valstybės narės nuolatiniams gyventojams, šeimos nariams, teisėtai gyvenantiems ES.

Dar projektas išsprendžia tokius reikalus, kaip kad, pavyzdžiui, teismo procese leidžia advokatui atlikti ir vertėjo funkcijas (versti savo klientui). Paradoksalu, tačiau advokatas savo klientui net vertėjo funkcijų iki šiol negalėdavo atlikti…

Civilinio kodekso 2.44, 5.31, 5.33 ir 6.991 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas ir susiję įstatymai galutinai išvalo teisinę sistemą nuo kai kur užsilikusių reikalavimų turėti ir naudoti antspaudą. Atsiprašau, bet dabar jau ir arkliui turės būti aišku, kad antspaudas privačiai įmonei nebėra būtinas. Įmonės galės sutaupyti ir mažiau tąsytis po biurokratiją.

3985310801_40ecc63d02

Rankdarbiai rankdarbiais, bet rimti teisininkai yra pasakoję, kaip prieš kelioliką metų iš bulvės droždavo antspaudus čia filialus steigiančioms užsienio įmonėms, nes be antspaudo būdavo neįmanoma. Nuotrauka iš www.auksaranke.lt

Administracinių bylų teisenos įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymas įtvirtina taikos sutartis nagrinėjant administracinių ginčų bylas.

Nuo šiol teismo pirmininkas ar teisėjas, nutartimi priėmęs skundą, nustatęs, kad byloje yra galimas taikos sutarties sudarymas, pasiūlo šalims abipusių derybų nuolaidų būdu pasiekti priimtiną abiems šalims susitarimą ir nurodo, kad šalims sutikus sudaryti taikos sutartį, dėl esminių sutarties sąlygų turi būti susitarta iki teismo posėdžio dienos.

Teismui patvirtinus šalių sudarytą taikos sutartį, grąžinama 50 procentų sumokėto žyminio mokesčio sumos.

article-2173950-1410A5A2000005DC-788_468x322

Dažniau nei mes įsivaizduojame, net pakovojus teisme, net kai viena pusė yra valdžia, galima taikiai susitarti. Pagaliau įstatymai tai įteisina administracinėje teisenoje.

Civilinio kodekso 2.138(1), 2.139, 2.140, 2.147 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas nustato, kad įgaliojimus bus galima tvirtinti ne tik pas notarą, bet ir elektroniškai. Štai čia greičiau, pigiau, paprasčiau yra itin akivaizdus. Tikiuosi, kad notarai greičiau patys elektronizuosis, nes kitaip jų senamadiškumas gali tapti visai nebemadingas ir nieks jau nebepadės notariatui išlikti (ko labai nelinkėčiau).

dobkeviius3patais

Įgaliojimai gali atrodyti įvairiai, bet šiais laikais normalu daugelį įgaliojimų tvirtinti ir elektroniškai. Pagaliau taip ir bus. Nuotrauka iš www.plienosparnai.lt

Baudžiamojo proceso kodekso pakeitimo ir papildymo įstatymasNumatoma nauja kardomoji priemonė – intensyvi priežiūra (įtariamojo ar kaltinamojo kontrolė elektroninėmis stebėjimo priemonėmis). Ši priemonė jau įteisinta ir pamažu skinasi kelią lygtinio paleidimo srityje. Šį kartą numatoma kaip dar viena alternatyva suėmimui.

Taip pat numatyta, kad kai tyrimo veiksmas atliekamas garso ir vaizdo nuotolinio perdavimo priemonėmis, protokolą pasirašo tik tokį veiksmą atlikęs asmuo ir protokolą surašęs asmuo. Tokiu būdu įteisinamos apklausos ir kiti tyrimo veiksmai pasinaudojant nuotolinio ryšio priemonėmis (net nelabai suvokiama, kaip iki šiol to nebuvo).

mobile-iphone

Apklausos teisme gal dar ilgai neatrodys kaip iš šio Skype reklaminio paveiksliuko, bet gyvenančius kitose šalyse, sunkiai judančius ir kitus asmenis, kai tai patogiau, bus galima apklausti ir netiesioginiu būdu.

Pateikti ir pradėti svarstyti projektai

Yra nemažai tokių projektų, kurie buvo parengti man būnant ministru, užregistruoti Seime, tačiau ilgai laukė pateikimo. Pagaliau jei pateikti.

Civilinio proceso kodekso pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas, kuriuo siekiama reglamentuoti  grupės ieškinį.

Grupės ieškinys – tai vieno ar kelių asmenų pareikštas ieškinys daugelio bendrą interesą turinčių asmenų vardu, tokį ieškinį pareiškiant ir nagrinėjant pagal specifines taisykles.

Grupės ieškinį galėtų pateikti  ir asociacijas, kurios turėtų teisę pareikšti grupės ieškinį tose srityse, kuriose veikia. Grupės ieškiniais ginamos grupės asmenų, turinčių tapačius reikalavimus, teisės ir teisėti interesai, jei šie asmenys yra aiškiai išreiškę valią dalyvauti tokiame procese.

Civilinės būklės aktų registravimo įstatymo projektas (Ankstesnėje kadencijoje kartą atmestas, tačiau kiek pataisytas ir šį kartą jau priimtas svarstyti).  Siūloma atsisakyti civilinės būklės akto įrašų įregistravimo liudijimų išdavimo, viską perkelti į elektroninę erdvę. Daugybę reikalų numatoma sutvarkyti paprasčiau. Mano paskaičiavimu, dėl tokio pakeitimo žmonės sutaupytų bent 100 000 vizitų į civilinės metrikacijos įstaigas per metus.

kkalinausko21-5138511 (1)

Jei bus pritarta ir po svarstymų Seime, tai net gimus vaikui nebebus būtina keliauti į civilinės metrikacijos įstaigas. Jei tik norėsi, formalumai bus tiesiog sutvarkomi iki išeinant iš ligoninės.

Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas. Numatomi barjerai elementariai piktnaudžiauti nemokamos pagalbos teikimu. Šiandien yra sugebančių paprašyti pagalbos net kelis šimtus kartų per metus (o atsisakymai suteikti pagalba skundžiami, skundimui vėl prašant teisinės pagalbos…). Ribojamas pagalbos kiekis, jei pagalbą teikianti tarnyba mano, kad bylinėjimasis neperspektyvus (bylinėtis iš sportinio intereso neturėtų būti galima kitų sąskaita).

Sudaromos sąlygos pasirinkti advokatą, pagalbą teikti ne tik advokatams, bet ir jų padėjėjams (kurie jau šiandien puikiai gali atstovauti bylinėjantis už savo pinigus).

Numatomas prioritetas pagalbą teikti visų pirma siekiant susitarimo, o ne tam, kad būtų dažnai neprasmingai mokesčių mokėtojų sąskaita bylinėjamasi vardan “teisIbės”.

Mano išvados

Visi siekiame, kad valdžia dirbtų žmonių labui. Viena iš prielaidų – kad keičiantis valdžiai nebūtų tik geriečių – blogiečių žaidimo, kad reikalingi dalykai būtų perimami ir užbaigiami. Taip elgiausi pats, džiaugiuosi, kad su mano darbai panašiai elgiasi ir naujoji valdžia. Beje, tai pasakytina ne tik apie Teisingumo, bet ir apie Ūkio ministeriją. avyzdžiui, kiek nerimavau, kad mano įpiršta verslo priežiūros reforma (jos efektyvinimas ir tuo pačiu palengvinimas) bus nepriimtina naujajai valdžiai. Tad juo labiau džiaugiuosi, kad kryptis yra tęsiama.

Share

, , , , , ,

14 Responses to “Gavau kadencijos pratęsimą”

  • Gediminas parašė:

    Labai gerai, kad buvo siekiama sveiko proto logika paremtų reformų, ir kai kurias pavyko įgyvendint. Tačiau žiūrintiems giliau yra aišku, kad esminėms reformoms teisinė sistema dar nepribrendusi. Pasirodė, kad išsiveržt iš pozytivistinės teisės sampratos bei legalistinės teisinės sistemos žabangų yra be galo sunku.

    Lietuvoje jau porą dešimtmečių laiko prarasta ir lieka vis mažiau to laiko reformavimuisi. Dabartinė sistema yra kaip akmuo po kaklu skęstančiam – kuo labiau kapanojasi, tuo labiau skęsta. Įstatyminė tarša jau yra pasiekusi itin grėsmingą mastą.

    Tačiau, kur nors pradėjus kalbą apie reformas, reakcija būna tik nustebimas ar net visiškas ignoravimas. Atsieit, ko čia nori – juk viskas derinama prie Europos teisės ir negali būti jokios kalbos apie reformas. Tai ką, gal ir skęsti turime kartu su visa ES teise!

    • Remigijus Šimašius parašė:

      Visiškai sutinku. Beje, dėl to pozityvizmo (ir, atitinkamai, legalizmo), tai, manau, labai svarbi yra reforma, apie kurią tik užsimenu gale (o anksčiau esu plačiau rašęs) – tai verslo priežiūros reforma. Čia jau, nepasikuklinsiu, Lietuvoje prie tektoninio lūžio turėjau progos prisidėti 🙂

  • Vytas parašė:

    Ačiū, ministre!
    O ar yra bent vienas elektroninis notaro patvirtinimas realizuotas?

    Civilinio kodekso 2.138(1), 2.139, 2.140, 2.147 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas nustato, kad įgaliojimus bus galima tvirtinti ne tik pas notarą, bet ir elektroniškai. Štai čia greičiau, pigiau, paprasčiau yra itin akivaizdus. Tikiuosi, kad notarai greičiau patys elektronizuosis, nes kitaip jų senamadiškumas gali tapti visai nebemadingas ir nieks jau nebepadės notariatui išlikti (ko labai nelinkėčiau).

    • Remigijus Šimašius parašė:

      Ačiū 🙂 Dėl notarų (kaip ir dėl antstolių) tai man labai norėtųsi, kad jie patys, užuot saugoję ir gynę tik tradicinius veiklos būdus, taptų modernesni. Taip, jie klientams sutaupytų pinigų ir patys turėtų mažiau darbo. Tačiau gal sugalvotų naujų paslaugų, galiausiai iš principo išliktų, nes kol kas šis savo darželio saugojimas – tai visiems per brangus žaidimas, kuris antstolius ir notarus vedą į pražūtį.

  • Nesvarbu parašė:

    “Svarbiausia – tai bus greičiau, pigiau, paprasčiau” Nemanote, jog skamba labai jau populistiskai?

    Del neveikianciu juridiniu asmenu likvidavimo, galima placiau. Kadangi siuo klausimu, teko daug ir nuobodziai aiskintis, tai pasakysiu, jog ir anksciau RC galejo isregistruoti JA, kuris neatitiko reikalavimu. (pvz. del adreso) bet to nedare. Gal butu galima rastiskai paprasyti RC isregistruoti is duomenu bazes o nelaukti, kada jis teiksis tai padaryti pats. Be abejones Lietuvoje yra daug “pakabintu” JA ir tos paprastesnes proceduros labai reikalingos. Bet zinot, kas idomiausia situose pakeitimuose, tam, kad atitikti viena istatyma, pirma turi pazeisti kita – neteikti ataskaitu RC, neatitikti adreso bendru taisykliu ir pan. Ar jau teko dometis, kiek tokiu imoniu taip jau buvo isregistruota?

    • Remigijus Šimašius parašė:

      Nemanau, kad populistiška. Argi ne to norime iš valdžios?

      O dėl išregistravimo kaip sankcijos – visada esu prieš lengvą šios sankcijos taikymą. Labai nenorėčiau, akd dėl techninės klaidos būtų brangios procedūros pradėtos, dėl kurių normalus verslas būtų uždarytas, o galiausiai į teismus įsivelta. Netgi dėl baudų už duomenų nepateikimą – galima visiems automatu baudas išrašinėti, bet svarbiau, manau, registre aiškiai parodyti kad ataskaita nepateikta (dabar taip lyg ir turėtų būti, ar nėra?). Čia rimtesnė sankcija nei formali bauda, nes prarandi partnerių pasitikėjimą, kai kur ir formalias teises galima prarasti.

      • Nesvarbu parašė:

        Man tai vistiek daugiau skamba, kaip greito maisto restorano reklama. (trash food) Matomai jus to norite is valdzios. O didzioji dauguma visuomenes is valdzios nori – didesniu algu, didesniu pensiju ir socialinio teisingumo. (daug zemiskesniu dalyku, negu kartais, matomai, tamsta isivaizduojate)

        Be abejo registre parodoma, jeigu ataskaita nepateikta daugiau, kaip 24 men. Kiek tai nesvarbu (ir kiek tai “svarbu” partneriams) rodo ir tai, kiek JA ataiskaitu neteikia eile metu. (suveikia lietuvisko verslo faktorius – tas pats, kur algas vokeliuose moka ir nemato tame jokios problemos) Nors del baudu automatu sutinku. O del brangiu pradetu procedure, as salininkas “lengvai atidariai, lengvai – uzdariai” (Ir cia mano manymu yra kur stengtis). Bet sikart apie “lengvai uzdariai”, procesas imlus laikui ir ne is pigiuju, ir jeigu uz mane tai gali atlikti RC (likviduoti) valio as jam netrugdysiu o priesingai – “talkinsiu”. Kadangi greitu laiku pasistengsiu itilpti i 24 men. ataskaitu neteikimo termina. (ir toliau susilaikydamas nuo ju teikimo) Zd, ketinu is arciau susipazinti su sio istatymo praktine puse, kiek tai is ties supaprastina JA likvidavima. Uzdavet, jus cia tiems biurokratams grazaus darbelio p. buves ministre. Bet kaip as ne karta esu sakes – megstu, kai nemalonius darbus uz mane atlieka kiti…

        • Remigijus Šimašius parašė:

          Nagi viskam pritariu. pirmą kartą turbūt 🙂 Dėkui.

          • Nesvarbu parašė:

            Opą, gal man šią dieną kalendoriuje apibrėžti raudonai? Viskam pritariate? Net ir tam, jog verslas nesąžiningas.
            Per anksti džiaugtis. Ką aš noriu pasakyti, jog šis įstatymas pasmerktas būti neveiksniu.
            Pirma, kaip minėjote RC gali įsiveltų į teismus su veikiančiomis bendrovėmis.
            Antra, prisideda nemažai papildomo darbo RC, už kurį niekas nemokės. O gerai žinant RC vidų niekas per daug ir nesivargins kažką daryti. Kaip minėjau ir anksčiau, iki šių pataisų Registrų centas turėjo pilną įstatyminę teisę kreiptis į teismą ir išregistruoti JA, tačiau tuo nesinaudojo. O kam vargintis..
            Bet, kad nebūtų vien teoriniai pamąstymai, kaip pastebėjote mėgstu pats viską išbandyti praktikoje. Ir kaip ir su palengvintu JA steigimu, galiu tik nuspėti, jog tai labai skirsis nuo gražių populistinių jūsų pranešimų.
            Jūs jau atleiskit man už kritiką, kad neaikčioju čia, ir nerašinėju “kaip šaunu Remigijau” “taip ir toliau” “aš už jus balsuosiu” ir pan. Bet tas perdėtas “žiūrėkit kiek aš daug ir gerai nudirbu” – truputį juokina, kai tenka su tuo susidurti realybėje o ne popieriaus lape ar asmeniniame tinklaraštyje.

          • Remigijus Šimašius parašė:

            Pažiūrėsim kai dugną dėsim, kaip sakoma 😉 Būti skeptiku – kiekvieno teisė. Naudokitės ja į sveikatą.

  • įgaliojimai parašė:

    Įdomu dėl tų įgaliojimų – ar jau sistema realiai veikia, ar įstatymo pataisa yra kol kas tik prielaida sistemos atsiradimui ateityje?

    • Remigijus Šimašius parašė:

      Kol kas neveikia. Nuo Naujųjų atrodo pradės. Tikiuosi, Vyriausybė normaliai pasiruoš ir gerus poįstatyminius aktus priims.

  • Nesvarbu parašė:

    kiauras, kaip rėtis tas jūsų dugnas – kaip sakoma. 🙂 Būti naiviu irgi teisė. Bet, ne, palaukit, juk jūs politikas. Kur jau čia naivumui vietos duota.
    Beje, įstatymas įsigaliojo 2012 dabar 2013..

  • Nesvarbu parašė:

    Žiūrėkit Remigijau, kaip ir rašėt,

    Registrų centras pasistengė o žinant jų būdą aš net pavadinčiau “persistengė”:

    http://www.registrucentras.lt/naujienos/index.php?mod=news&act=view&id=12765

    ir ką man su ta informacija siūlytumėte daryti?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Popo.lt tinklaraščiai. Hosting powered by   serverių hostingas - Hostex
Eiti prie įrankių juostos